úterý 7. srpna 2012

6.8.2012 - Kočičí Hrádek

Kočičí hrádek poničili vandalové, Slatiňany vyhlásí na opravu sbírku.
Tak zněl titulek článku na iDNES dne 8.20.12.
Je také možné, že za vším může všemocný děda Mráz, jak zněl titulek Řádil na Kočičím hrádku skutečně vandal nebo tady úřadoval děda Mráz? Chrudimských novin z 5.5.2012
Takže při návštěvě jsme se vydali na návštěvu Kočičího hrádku, který se nachází v jihozápadní části zámeckého lesoparku, který je dětmi velmi oblíbený .
Je to miniatura hradu, kterou koncem devatenáctého století nechala v lese za slatiňanským parkem postavit kněžna Vilemína Auerspergová. Hrádek vzbuzuje mezi současnými návštěvníky hlavně dětmi stejné nadšení, jako u malých potomků rodiny Auerspergů.
K hrádku se dostanete, když projdete zámeckým parkem k dřevěné brance a pokračujete po asfaltové silnici vzhůru až dojdete k lesu. Tam odbočíte vpravo a budete pokračovat po cestě k nově opravenému stavení Švýcárny. A tam Vás už ukazatel nasměruje lesní pěšinou k danému místu.
Popis cesty
Pěšky (červená): od Informačního centra Slatiňany půjdete alejí směrem ke kostelu (přes hlavní silnici) a vejdete do parku. Ten projdete jednou z cest vedoucích kolem rybníčku. Ocitnete se u východu z parku - dřevěné branky. Pokračujete rovně do kopce po asfaltové silnici. Poté po pravé straně uvidíte vodárnu a půjdete rovně do lesa. Dále podle zeleného turistického značení odbočíte vpravo, půjdete stále rovně až ke starému rozbořenému domu, označovanému jako „ŠVÝCÁRNA“ (Bohužel v pondělí bylo zavřeno, takže jsempokračovali dále ... snad někdy příště). U něho zahnete vlevo, taktéž po zelené a po několika desítkách metrů už budete moci po své pravé ruce vidět Kočičí hrádek.
Autem (modrá):
od informačního centra vyjedete doprava a na křižovatce odbočíte vlevo, dojedete rovně na prakoviště a dále budete pokračovat po silnici do kopce podle červeného značení.
Z historie:
Kočičím hrádku se nedochovalo mnoho zpráv. V letech 1898–1901 ho nechala postavit Vilemína Auerspergová. Architektura stavby je ovlivněna romantismem. Tento umělecký směr předminulého století hledal inspiraci v rytířském středověku a v architektuře se snažil o teatrální iluzi života na starém hradě před staletími. Miniatura zděného hrádku, který stojí na křemencové skalce byla určena pro zámecké děti, které tu rády trávily svůj čas.
Kočičí hrádek se nachází ve slavicko-slatiňanském areálu. Toto území bylo vyhlášeno památkovou zónou dne 1. 7. 1996 k zajištění ochrany částí krajinného celku a historického prostředí.
Naučná stezka: letáček ve formátu pdf (911 kB).